
Anatomi och instrumentkunskap
Anatomi och instrumentkunskap
Kursens innehåll
Kursen ger dig basal kunskap i anatomi för att du ska kunna knyta instrumenten till ett visst kirurgiskt ingrepp, funktion och användningsområden. Vi går också igenom kirurgiska instrument, endoskop och dentalinstrument och dess regelverk, konstruktion,
användningsområde samt funktionskontroller. Du lär dig om olika uppkomna skador, dess orsaker och förebyggande åtgärder. Du ska självständigt kunna förbereda, inspektera, funktionskontrollera och montera kirurgiska instrument samt välja rätt desinfektering, steriliserings- och underhållsmetod.
För att bli antagen och kunna studera på en YH-utbildning måste du ha ett svenskt personnummer/samordningsnummer och vara folkbokförd i Sverige.
Behörighet. Det här behöver du kunna för att gå utbildningen
För att kunna söka till utbildningen behöver du uppfylla grundläggande behörighetskrav. Det innebär att du måste ha en gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper, färdigheter och kompetenser. Vissa utbildningar kan också ha särskilda förkunskapskrav.
Vänligen notera: För att bli registrerad som studerande på en YH-utbildning hos Myndigheten för yrkeshögskolan krävs ett giltigt svenskt personnummer eller samordningsnummer. Detta för att säkerställa att vi registrerar korrekta personuppgifter hos myndigheten.
För mer information och vid frågor om person-/samordningsnummer se:
Samordningsnummer | Skatteverket eller besök deras närmaste kontor.
Bakom kulisserna, berättelser att inspireras av

Inspiration
Från praktik till anställning – LIA på Swecon i Linköping
LIA-perioder – lärande i arbete – är en viktig del...

Inspiration
Efter 20 år i arbetslivet satsade Daniel på att utbilda sig till Elingenjör
En längtan tillbaka gjorde att Daniel Bengtsson, efter 20 år...

Inspiration
Rehana gör sin LIA i Cypern – tack vare Erasmus+
Rehana Hallberg älskar att resa och möta nya människor, vilket...

Nyhet
Nya ansökningar för NY inskickade till MYH
I fredags den 7 november skickade YH Akademin in ansökningar...





