Hoppa till innehåll

Utbilda dig rakt in i äventyret – bli affärsutvecklare inom besöksnäringen i norr

Jobba med ett av Sveriges vackraste områden och utveckla oförglömliga upplevelser för människor från hela världen.

Som affärsutvecklare i Swedish Lapland kan du få några av besöksnäringens mest spännande uppdrag.

– Det är guldläge om du vill arbeta med det här, branschen skriker efter rätt kompetens säger David Lind som är marknadsutvecklare på Heart of Lapland.

 

 

 

 

 

Egentligen kan man summera upp det så här:

 

 

Vill du ha ett av Sveriges mest spännande jobb just nu? Vill du spendera dina dagar i omgivningar som är så vackra att du tappar andan? Vill du ge människor unika genuina upplevelser och möten som både du och de kommer att bära med er som kära minnen för resten av livet? Vill du ha ett roligt och omväxlande jobb där du ena stunden funderar på hur man prissätter en norrskenspromenad för amerikanska fjällbesökare och nästa dag provar lokal älgcarpaccio med närplockade hjortron hos en White Guide-restaurang som bara tar emot tio besökare åt gången? Vill du lämna omvärldsstressen bakom dig och få ett lugn du hade glömt att man kunde ha, samtidigt som du känner dig upprymd och inspirerad varje dag? Vill du komma till en bransch som verkligen behöver dig? Vill du ha uppriktiga möten och jobba med något som är lika roligt för själen som det är hållbart för framtiden?

 

Då ska du utbilda dig till affärsutvecklare inom besöksnäringen i Kalix och Kiruna – några av Sveriges allra vackraste landsdelar och med destinationer som just nu har potential att bli världens mest trendiga resmål. 

 

 

 

LÄS OM DISTANSUTBILDNINGEN OCH ANMÄL INTRESSE FÖR ATT FÅ VETA MER.

 

 

KLICKA HÄR

 

 

 

 

Men, vill du först läsa mer…

 

 

Foto: Tina Stafrén

 

….om varför affärsutveckling i området runt Kiruna och Lappland är något av det mest spännande du kan göra inom besöksnäringen just nu?

 

Då har vi talat med David Lind som har jobbat inom besöksnäringen i över 13 år.

 

 

David har sett det mesta och idag är han marknads- och affärsutvecklare för Heart of Lapland med fokus på internationella gäster.

 

 

– Något som är väldigt trendigt är naturnära, gröna och unika upplevelser, matturism, hållbart resande, orörd natur – och många erfarna turister vill göra något annorlunda nu. Där ligger svenska Lappland väldigt lämpade att möta upp det behovet både för internationella gäster såväl som inhemska, berättar David.

 

 

 

Foto: Mikael Törnqvist / North Works

 

 

”Det behövs fler skickliga affärsutvecklare med rätt utbildning”

 

 

Men för att göra detta behövs skickliga affärsutvecklare. Därför har David Lind själv gått med i ledningsgruppen för YrkesAkademins yrkeshögskoleutbildning Affärsutvecklare Besöksnäring, en tvåårig distansutbildning, med säte i Kiruna och Kalix, som ger dig kompetens att utveckla och paketera tjänster inom turism- och besöksnäringen. Här får du också verktyg att kunna analysera marknadstendenser, konceptutveckla, identifiera affärsmöjligheter och skapa attraktiva paket med mera. Detta är något som branschen skriker efter, menar David.

 

 

Med lång erfarenhet från branschen sitter nu David Lind i ledingsgruppen för YrkesAkademins utbildning för affärsutvecklare inom besöksnäringen. Foto: Ted Logart

 

 

 

När jag träffar internationella resesäljare så berättar de att de letar efter precis det vi har här. De ser på Swedish Lapland som det outforskade och autentiska alternativet där man får vara med om genuina saker i mindre grupper. Vi kan i många fall erbjuda upplevelser där det är ägaren till stället där du bor som dessutom lagar maten du äter till middag. Här har du generationsföretag som har hållit på med besöksnäringsrelaterade erbjudande länge och vill förmedla sin egen historia, kryddad med norrskenssafari och hundspannsutflykter, lokalvård och mat som är relevant för den lokala kulturen, gärna hållbart.

 

 

”När coronan nu lättar ligger vi precis rätt”

 

 

Men vi vill kunna kombinera det här med ett annorlunda boende, hitta bra “photo opportunities”, självförverkliga oss och allt det där. Här i Swedish Lapland ligger vi precis i den där trenden och nu när coronan lättar igen så kommer det nog bli ÄNNU mer uppenbar, säger David.

 

 

 

Vi är en destination som har varit hållbara långt innan det var ett koncept eller trendigt. Vi har alltid erbjudit lokalproducerad mat, bär, kött, fisk och så vidare. Det är en del av livsstilen här och många gånger är det ägaren själv som lagar maten”, säger David Lind. Foto: Tina Stafrén

 

 

 

 

VILL DU JOBBA MED DET HÄR? KOLLA IN UTBILDNINGEN OCH SÖK!

 

 

KLICKA HÄR

 

 

 

Han tycker däremot att det finns mycket kvar att göra i att paketera och kommunicera de här fantastiska resurserna och upplevelserna ännu bättre och där behövs människor som är utbildade på just detta.

 

 

”Det här står superhögt på de internationella resesäljarnas önskelista”

 

 

– Ta hållbarhet som ju är den stora grejen nu. Vi är en destination som har varit hållbara långt innan det var ett koncept eller trendigt. Vi har alltid erbjudit lokalproducerad mat, bär, kött, fisk och så vidare. Det är en del av livsstilen här och alla internationella resesäljare som är intressanta av vår del av världen håller det här superhögt på sina önskelistor. Vi som arbetar här vet till exempel att våra lokala samiska produkter är hållbara av naturen, men hur ska vi kommunicera vad samiskt är och vad det hållbara i den samiska livsstilen är för någon som knappt vet vad Samer är? I dessa avseenden kan vi bli bättre många gånger. 

 

 

– Det transformativa resandet blir allt dessutom mer trendigt – att man kommer hem efteråt och känner sig berikad och fått perspektiv för att man har lärt sig något ihop med upplevelserna.  

 

 

Att uppleva norrskenet vid träkyrkan på det lilla naturreservatet Malören, en ö som ligger 30 kilometer rakt ut i havet från Kalix, är så nära magi man kan komma? Nu har den tillgängliggjorts för exklusiv övernattning och en naturupplevelse utöver det vanliga. På sommaren sker resan ut med båt och vintern färdas man per skoter. Foto: Malören Lodge

 

 

 

Och upplevelser finns det så det räcker och blir över i de här områdena.

 

– Mitt favorituttryck är att vi i Heart of Lapland erbjuder “beyond the obvious activities”, det kan handla om kulturstarka aktiviteter med lokalbor där ni möts på riktigt och du till exempel får tillverka din egen kaffekåsa eller din egen kniv, plocka dina egna ingredienser för middagen, det är nätfiske, isfiske eller isbad och bastu.

 

 

Få chansen att tillverka dina egna knivar eller lär dig göra upp eld utan tändare – det transformativa lärandet blir allt mer trendigt. Foto: kero.se

 

 

 

Även om det är lätt att bli hemmablind för oss svenskar som är uppväxta med faluröda hus och vita knutar så är det nästan omöjligt att blunda för den blixtrande skönheten som möter dig i svenska Lappland – året runt! 

 

Från den sällsamma upplevelsen av en soldränkt hundspannsfärd över milsvida öppna landskap av gnistrande snö till vindlande terrängvandringar i sagolika fjäll eller ändlösa sommardagar där solen vägrar gå ner i en skärgård du har nästan för dig själv. 

 

 

Inte bara snö och fjäll, här finns en mängd miljöer som är lika omväxlande som de är rogivande och vackra. Foto: heartoflapland.com

 

 

 

– Ja på sommaren kan du ju spela golf i dagsljus klockan 01.00 på natten eller ta en öl i bastun och hoppa direkt ut i havet där du badar naken, för det är inte en människa i närheten – det är ju sånt som kan kännas lockande för vilken av oss som helst. Då kan man tänka sig hur exotiskt allt det här låter från någon från Tokyo, eller New York, eller Amsterdam, säger David.

 

 

 

Foto: Fin Followers

 

Han understryker också vikten av rollen som affärsutvecklare när det gäller att både kunna ta in de lokala förhållandena men också att våga tänka nytt och kombinera sina kunskaper med en rejäl portion kreativitet och nytänkande.

 

Här vandrar du i några av Sveriges vackraste miljöer. Foto: heartoflapland.com

 

”Det kokar av potential här”

 

– Det är lite som Apple-legenden Steve Jobs sade en gång: “Vi anställer inte människor för att säga åt dem vad de ska göra utan för att DE ska säga till OSS vad vi ska göra.” Det går verkligen att applicera på besöksnäringen tycker jag – det ett stort utrymme för utbildade människor att hjälpa till och utveckla våra resurser, att få bättre ekonomi, att kommunicera all denna enorma potential, få politiker att förstå vad som behövs i de här regionerna för att de ska blomstra ännu mer. 

 

 

 

Foto: Lapland Guesthouse

 

– Här har du en chans att vara med att skapa en revolution i en industri och en region som bara står och kokar av potential. Det är underbart att vi nu har en utbildning som är på plats här i Kiruna/Kalix, nära våra lokala entreprenörer, nära destinationerna och nära varumärkena. Då är det lätt, till exempel genom LIA* att komma in och få en anställning i princip direkt. Man får en förståelse för samhället i stort och blir integrerad i ett samhälle där du verkligen är efterlängtad, avslutar David Lind.

 

 

 

Tiro-stugan på Lavas Forest Retreat är bara ett av många exempel på boende som känns exotiska och väcker intresse hos internationella besökare… Foto: Lavas Forest Retreat

 

Cape East, Sveriges östligaste fastlandshotell och spa, är ett annat… Foto: Cape East

 

…och igloostugorna på Ice & Light Village i Kalix ännu ett. I de här regionerna finns massor av spännande destinationer och verksamheter för den som vill jobba med affärsutveckling inom besöksnäringen. Foto: Ice & Light Village

 

 

 

 

LÄS MER OM DEN HÄR UTBILDNINGEN OCH SÖK NU!

 

 

KLICKA HÄR

 

 

 

 

*Lärande i arbete, där den studerande får chans att prova på att arbeta för företagen i branschen under studietiden, en av faktorerna till att så många som 8 av 10 generellt brukar få jobb direkt efter en examen på YrkesAkademins yrkeshögskola.