Hoppa till innehåll

Så kan du spela en nyckelroll i att bygga framtidens infrastruktur

Gillar du nya platser, att prata med människor och blir glad av att se konkreta resultat av ditt arbete?
Ta då karriären till nästa steg och bli Drift- och underhållsingenjör, ett yrke där du leder skapandet av de vägar, järnvägar och andra miljöer som kommer föra Sverige framåt i generationer.
– Möjligheterna är oändliga och det finns hur mycket som helst att jobba med. Sedan är det ju fruktansvärt kul, säger Erika Blom som jobbat i branschen i 12 år.

 

 

Just nu råder en spännande tid i Sverige.

 

 

En viktig tid.

 

 

En tid där just DU kan komma att spela en nyckelroll – och faktiskt ha riktigt roligt samtidigt.

 

 

Det behövs nämligen massor av duktiga människor för att bygga framtidens Sverige – de vägar, järnvägar, broar, tunnlar och kanaler som ska föra miljontals människor framåt i generationer. Men det behövs en till sak: Någon som leder arbetet.

 

 

Och det är här du kommer in.

 

 

Genom bara en 1,5-årig utbildning på YrkesAkademins yrkeshögskola kan du växla upp din karriär till Drift och underhållsingenjör inom infrastruktur och komma direkt ut i ett jobb som är lika spännande som det är avgörande för landet.

 

 

Vill du veta om du har det som krävs, om det här är rätt väg för dig?

 

 

Då ska du läsa vidare, för vi har pratat med två tunga kort i branschen, Eva Axelsson, regionchef på Infranord och bland annat tidigare VD Skellefteå kraft Elnät och så Erika Axelsson platschef på BDX, där hon jobbat mer än ett decennium.

 

 

 

”Det är en jätteviktig grupp i vår organisation, men det behövs många fler”

 

 

Nu sitter de båda i ledningsgruppen för utbildningen och trots att de jobbar på olika bolag så har de tillsammans en kristallklar bild av varför du behövs.

 

 

  • Det finns en spännande och intressant yrkesroll som är otroligt viktig idag och som en sådan här utbildning kan förbereda bättre än någon annan tycker jag. Det är själva den arbetsledande rollen som idag har kommit att bli en långt mycket mer kvalificerad roll. För 30 år sedan kanske det mest innebar att fördela arbetsuppgifterna i ett arbetslag, men idag måste du kunna så mycket mer. Du ska vara utbildad för att sköta säkerhet och riskanalyser, skyddsplaner, miljö- och hållbarhetsfrågor bland mycket annat, säger Eva Axelsson och fortsätter.

 

 

Tusentals vägar, broar, tunnlar och annan infrastruktur behöver byggas och underhållas i framtidens Sverige – men det saknas massor av människor som kan leda det arbetet. ”Det är kul och givande och man det känns att man gör skillnad, säger Erika Blom som är platschef på BDX.

 

 

 

  • Ja eller så händer det ju ofta att vi får en beställning på en prisoffert på till exempel ett vägbygge där du både ska kunna ta fram en sådan men också sedan vara med ute på själva bygget och genomföra jobbet. Detta är en jätteviktig grupp i vår organisation. Tyvärr finns det alldeles för få av dem så det behövs många fler i branschen både nu och framöver. Men det betyder också att du som är vaken och engagerad i princip har garanterat jobb i en väldigt spännande bransch, fortsätter Erika Blom.

 

 

 

 

LÄS MER OCH ANMÄL INTRESSE ELLER SÖK UTBILDNINGEN

 

 

KLICKA HÄR

 

 

 

 

 

Så hur kan en arbetsdag se ut om man jobbar med detta hos er?

 

 

 

  • Det är ett omväxlande yrke och det finns många valmöjligheter beroende på vad du väljer att inrikta dig på. Hamnar du hos en konsultbyrå så är du kanske inte så mycket ute i den dagliga driften utan mer på kontor och där du endast emellanåt besöker ute på byggen och kontrollerar. Gillar du istället att jobba ute på plats så kan du ju ena veckan vara i Kalix och bygga väg och nästa vecka är du i Skellefteå. Arbetena kan ju innebära att man får röra på sig mellan olika orter ibland. Ute på projekten kan dagarna också variera beroende på till exempel väder och vind, det finns ju en viss säsongsfaktor så att säga, säger Erika Blom.

 

”Var beredd på att jobba på olika ställen.”

 

 

  • En aspekt som kan vara viktig att tänka på, särskilt här uppe i norra Sverige, är att man kan få vara beredd på att jobba långt bort och på olika ställen. Ibland kanske man kör sju-sju eller fyra-tre, alltså bor kvar och jobbar ett antal dagar för att sedan vara ledig och åka hem några dagar. Gör du det så är det ju bra att du gillar att röra på dig.

 

 


Vilken typ av människa tycker ni passar som Drift och underhållsingenjörer?

 

 

  • Det är bra om du är engagerad, kan ta egna initiativ och är nyfiken på att hela tiden lära dig. Att vara flexibel och ha en god social förmåga är också otroligt viktig. Det är många olika personligheter och den som leder ett lag måste ju gilla att lyssna och prata med alla, säger Erika Blom.

  • En bra kombination är om du har ett intresse av det praktiska arbetet, i kombination med en vilja att lära dig mer om de teoretiska delarna av branschen, säger Eva Axelsson.

 

Vad betyder det för de studerande att bland andra Infranord och BDX sitter i ledningsgruppen för utbildningen?

 

  • Tack vare att ledningsgrupp för den här utbildningen består av oss i de största företagen, som vet vad branschen efterfrågar, ser vi också till att du får de kunskaper som hjälper dig att bli som mest redo för arbetslivet direkt när du kommer ut, säger Eva Axelsson.

 

 

 

 

LÄS MER OCH ANMÄL INTRESSE ELLER SÖK UTBILDNINGEN

 

 

KLICKA HÄR

 

 

 

 

 

 

 

”YrkesAkademins studerande ska ha de mest relevanta kunskaperna”

 

 

 

  • På den tiden jag pluggade lärde vi oss vissa grejer som vi aldrig använt någonsin under alla mina år i branschen. Därför vill jag se till att YrkesAkademins studerande har de mest relevanta kunskaperna och kompetenserna. Då blir det bäst för både dem och oss, säger Erika Blom.

 

  • En 1,5-årig YH-utbildning som den här är perfekt. Yrkesrollen kan vara svår om du bara läst en praktisk utbildning på gymnasiet men du behöver liksom inte ha gått fem år på universitet. Drift och underhållsingenjör infrastruktur fyller upp hålet mellan praktiska gymnasieutbildningar och långa akademiska utbildningar – och detta segment kommer det behövas väldigt mycket människor i framöver, säger Eva Axelsson.

 


Så vad vill ni säga till den som funderar på att söka sig till yrkesrollen som Drift- och underhållsingenjör inom infrastruktur?

 

  • Möjligheterna är oändliga i den här branschen och det finns hur mycket som helst att jobba med. Sedan är det ju fruktansvärt kul, när man påbörjar ett projekt, efter ha hållit på och planerat med handlingar och papper – och så får man komma ut på plats och sätta första skopan i backen. Det är sjukt roligt att bara få säga till varandra att “Nu ska vi riva upp allt och göra kaos här i två år” och när det hela sedan avslutas ligger en alldeles fin och svart asfaltsväg där då vi åker därifrån. Visst det kan vara många problem och hinder på vägen men det är kul och givande och man det känns att man gör skillnad. “Vi har gjort något bra som folk kan använda!”, säger Erika Blom.

 

 

 

 

 

 

LÄS MER OCH ANMÄL INTRESSE ELLER SÖK UTBILDNINGEN

 

 

KLICKA HÄR

 

 

 

 

LÄS OCKSÅ:

 

 

Grodproblem på motorvägen kan bli en del av ditt nya drömjobb

 

 

 

Vill du jobba med saker som hjälper kommande generationer i decennier och som påverkar livet för hundratusentals människor…och grodor?

Då ska du söka till infrastrukturutbildningen på YrkesAkademins yrkeshögskola.

– Det är en stolthet att jobba med infrastruktur, men vi behöver massor av duktiga människor, berättar Viktor Åkesson, uppdragsledare på Tyréns.

 

 

 

LÄS ARTIKELN HÄR