Martin Wilk arbetade med att köra hjullastare med en del enklare reparationer när han blev intresserad av YH-utbildningen Tekniker tunga maskiner och fordon hos YH Akademin. Idag pendlar han mellan drömjobbet i Aitik-gruvan i Gällivare och sitt hem med familj i Linköping.
Jag har alltid haft ett intresse av att meka. Det började med moped och sedan personbil när han tog körkort. För att bli behörig till utbildningen genomförde jag en BFU (Behörighetsgivande förutbildning) under fyra veckor som gick galant, säger Martin.
Du har kombinerat utbildningen med både jobb och familj, har du några tips på hur man får det att fungera?
Det stämmer, jag har familj med små barn och under utbildningen arbetade jag femskift som processoperatör. För att lyckas med studierna planerade jag min tid noga och tog ansvar för att ta igen sådant jag missat. Det är en av fördelarna med distansutbildningar som denna, att seminarierna spelas in så att du kan se dem i efterhand. Är man intresserad av ämnet så fastnar kunskapen även om man har en intensiv period i livet. Allt går om man vill!
”En varierad och spännande yrkesroll”
Utbildningen är 1.5 år lång och går på distans med totalt 5 fysiska träffar under utbildningens gång.
I början av utbildningen Tekniker tunga maskiner och fordon fick vi en gästföreläsning av Zeppelin som är generalagentur för Caterpillar i Sverige. Föreläsningen var något jag bar med mig under hela utbildningen och därför sökte jag anställning hos dem när min utbildning var slut. De såg att jag hade egenskaper som passade för jobbet och jag fick även erbjudande om att bli biträdande produktionsledare. Jag hade först ingen aning om vad det innebar men tackade sedan ja till möjligheten, ett val jag är väldigt nöjd med idag, förklarar Martin.
Enligt Martin har utbildningen varit till stor hjälp för att han skulle nå sitt drömjobb.
Utbildningen är så nära förknippad med branschens behov och samarbetar med branschen och arbetsgivare i sitt upplägg, så hade jag inte gått utbildningen hade jag inte ens vetat att mitt drömjobb existerade. LIA-praktiken gör också att du får möjlighet att praktisera det du lärt dig under utbildningen samt skapa ditt eget nätverk med företagskontakter. Jag kommer själv att föreläsa för kommande studerande på utbildningen och hoppas inspirera fler att söka sig hit. Jag har dessutom fått med mig en enorm praktisk nytta från utbildningen, lärarnas kompetens inom hydraulik, elektronik och felsökning har verkligen varit avgörande för att jag skulle klara av mina nya arbetsuppgifter. Utbildningen är högst relevant för det arbete du ska utföra, förklarar Martin.
”Hela trucken sammanlagt väger 400 ton”
Martin beskriver arbetsrollen som väldigt varierad där ingen dag är den andra lik.
Varje dag uppstår nya problem att lösa vilket är mycket lärorikt. Jag jobbar dessutom i ett riktigt sammansvetsat och härligt gäng där vi hjälper varandra med allt. Det som verkligen särskiljer arbetet från många andra teknikeryrken är storleken på fordonen och dess komponenter. En motor väger till exempel 11,6 ton, ett komplett hjul sju och hela trucken sammanlagt väger 400 ton. Så, till skillnad från arbete med många andra fordon så sitter man i eller står på motorn vid en reparation, i stället för att stå bredvid.
Vardagen för Martin för ser ut som följande: jobba sju dagar, för att sedan vara ledig i sju dagar.
Jag flyger mellan Gällivare och Linköping där jag har hem och familj. Det är en helt annan mentalitet i Gällivare än söderut, man känner sig så välkommen och arbetsmarknaden skriker verkligen efter kompetens – folk behövs. Jag har inte ångrat detta beslut en sekund, det är det bästa jag har gjort! Det är en väldigt familjär känsla i vårt team och man känner sig verkligen uppskattad av kollegorna, det känns som att resa hem oavsett vilket håll jag reser.
Vill du också utbilda dig till tekniker för tunga maskiner och fordon och få en efterfrågad yrkesroll med goda karriärmöjligheter? Gör som Martin och ansök till utbildningen redan idag!