Katerina Roussou är operasångerskan som tog klivet in i hotellbranschen via YH-utbildningen Hotel Supervisor. Idag är Katerina med och skapar femstjärnig hotellupplevelse som Senior Front Office Supervisor på Grand Hôtel i Stockholm.
Katerina Roussou har många spännande livserfarenheter att dela med sig av. Hon föddes i Kanada och flyttade till Grekland som 11-åring. Karriären som operasångerska och producent har därefter tagit henne till många musikscener runtom i Europa, innan hon och hennes man landade i Sverige för cirka 10 år sedan. Då bestämde sig Katerina för att starta eget företag – ett beslut som till slut skulle leda henne till YH-utbildningen Hotel Supervisor på YH Akademin!
Blev rekommenderad YH-utbildningen Hotel Supervisor
För 10 år sedan startade jag eget företag och började hyra ut två semesterboenden i Grekland. Jag gör allt i företaget, från att ta hand om bokningar till marknadsföring. Jag har lärt mig mycket på egen hand men kände att jag ville få djupare kunskap för att kunna driva företaget på bästa sätt. En vän tipsade mig då om utbildningen Hotel Supervisor hos YH Akademin. Jag tycker att den lät väldigt intressant, framför allt eftersom den var på distans.säger Katerina.
LIA-praktik gav praktisk kunskap och nätverk för framtiden
Den 1-åriga distansutbildningen ger verktyg för att kunna ta ett helhetsansvar för reception, bokning, konferens och housekeeping på ett hotell. YH-utbildningen innehåller även LIA-praktik, där du som studerar får testa på yrkesrollen i en verklig miljö.
Jag gjorde mina LIA-praktik på Bank Hotel och Grand Hotel Saltsjöbaden och fick sen sommaranställning på Grand Hotel Saltsjöbaden. Efter examen sökte jag mig till Grand Hôtel i Stockholm, och fick jobb i receptionen. Kort därefter fick jag en roll som supervisor för att sedan tillträda som senior supervisor, förklarar Katerina.
Vad är det bästa med din arbetsplats, tycker du?
Det bästa är att arbeta i en internationell miljö där du är i mitten av allt. Det är verkligen där det händer, med ett myllrande och konstant flöde av människor och resenärer från hela världen. Jag har fantastiskt bra kollegor och stöttning från ledningen som ger oss de resurser som krävs för att skapa ett femstjärnigt hotell.
Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för dig?
Som senior supervisor är jag både i drift samt har administrativa uppgifter. Att vara i drift innebär sedvanliga receptionsuppgifter som att hantera incheckning, kassahantering och ta hand om önskemål från gäster. Sen går jag också ”bakom scenen” vilket innebär att jag har mer administrativa uppgifter. Det kan handla om att förbereda ankomster inför framtiden, förbereda inför konferenser, event och ta hand om gruppbokningar, ordna avstämningsmöte mellan avdelningarna, ha medarbetarsamtal och jobba med rekryteringar.
Vilka egenskaper skulle du säga är bra för att trivas som Hotel Supervisor?
Det viktigaste är att ha ett genuint intresse för att träffa människor och leverera service. Du behöver klara av att jobba med hög intensitet och vara en bra lagspelare eftersom du samarbetar mellan olika avdelningar. Som supervisor samarbetar du mycket med bokning, housekeeping, room service, fastighetsavdelningen osv. Därför är det viktigt att vara lösningsorienterad, öppen och flexibel.
Fick stöttning med språket under utbildning
Språket var det som enligt Katerina var mest utmanande med att plugga en YH-utbildning till Hotel Supervisor.
Min svenska var inte alls på den nivån att jag kunde skriva uppsatser och hålla presentationer. Jag pratar 8 språk och har mycket erfarenhet av att lära mig ett nytt språk, men det var helt klart en utmaning. Men jag kände mig väldigt trygg med att räcka upp handen och fråga ”vad betyder detta?”. Jag fick även stöttning från lärare, studiekamrater där jag när som helst kunde be dem upprepa saker.
”Ett roligt och omväxlande yrke”
Till dig som är intresserad att arbeta inom hotellbranschen har Katerina ett tips:
Vill du arbeta som Hotel supervisor och ha ett väldigt roligt, omväxlande och spännande jobb säger jag… sök! Bara kör! Du kommer inte att ångra dig.