Den digitala marknadsföringen är under konstant förändring. Detta fick civilekonomen Eva Malmros att vilja ta nästa kliv i karriären, och lära sig mer om datadriven och personlig kommunikation.
Efter att ha googlat runt på olika utbildningar insåg Eva att både finns ett stort behov av utbildade specialister inom Marketing Automation, och att jobbmöjligheterna är goda. Till slut fastnade Eva för utbildningen Marketing Automation Specialist på YH Akademin.
– Jag hittade utbildningen Marketing Automation Specialist och kurserna lät väldigt inspirerande och roliga. Jag tänkte att detta kan leda till många spännande jobbmöjligheter. Jag fastnade även för att utbildningen gick på distans, och att den startade när det passade mig att plugga, säger Eva.
En bransch i frammarsch
Eva har tidigare arbetat med både försäljning och marknadsföring, bland annat som VD-assistent.
– Mycket har hänt i branschen under min karriär. Det är idag lättare att förstå och leverera rätt värde till kunden, i med att möjligheterna att samla in data och insikter har förbättrats. Det här ville jag lära mig, och få verktyg och strategier för vilket innehåll som ska levereras till kunden beroende på vart den befinner sig i kundresan, förklarar Eva.
”Utbildningen är starkt knuten till företag”
Eva tog examen från utbildningen under sommaren 2022, efter att ha pluggat 2 år på distans. YH Akademin är en av Europas första distansutbildningar inom området, vilket innebär att du kommer ut i arbetslivet med unika färdigheter som efterfrågas av arbetslivet.
– Branschen är på stark frammarsch, och att nu ha kunskap i det senaste inom området känns toppen. Själva grunden med YH-utbildningar, att de bara ges inom roller där det råder stor efterfrågan på utbildad personal, är genialisk och fungerar, säger Eva.
Stor del av utbildningen består av LIA (lärande i arbete) där den studerande får praktisera sina kunskaper i verkligheten. Eva gjorde sin LIA på IT-konsultbolaget Knowit.
– Utbildningen var dagsaktuell, praktiskt och rolig. Det bästa med utbildningen är att den är så starkt knuten till företag. Jag tar med mig mycket från min LIA, och hur viktigt det är att arbeta med automatiserad marknadsföring i både små och stora bolag, säger Eva.