Vissa jobbar vid skrivbordet hela dagarna.
Andra gör som Åsa Andersson och kör runt på bilbanor med en ljudtekniker i baksätet eller testar fordon i -30º.
Men efter 22 år i branschen är framtiden uppenbar:
— Eldrivna motorer är enda vägen framåt. Därför läser jag Electrical Drive-utbildningen, säger Åsa.
Det måste ju sägas att det låter långt ifrån långtråkigt att jobba som ingenjör inom bilbranschen. Åsa Andersson kom in som konsult 1998 och sedan dess tycks den ena dagen knappt ha varit den andra lik.
— Ja jag har ju jobbat i hela spektrat inom det här yrket – från projektledare och kvalitetsingenjör till att hålla på med utprovning där man testar gångjärn i bildörrar som står och slår i riggar. Jag var till exempel ansvarig för komplettbilsprovning när de gjorde Volvo C70. Det är kundrelaterade saker som att vi rullar in den i en biltvätt och ser så det inte komma in vatten i kupén. Det kan också handla om oljud i bilen. En gång satt jag och körde runt på provbana medan en kille låg i baksätet och spelade in ljudet som vi sedan analyserade i en dator. Vi stoppade också in bilen i fryskammaren, med temperaturer från -30 till +60, för att testa gummitätningar.
I dag arbetar hon på företaget Techroi.
— Vi är ett företag med teknikingenjörer som bland annat har prototypshop och designcenter, vi håller oss i framkant, berättat Åsa.
Men efter att ha jobbat med allt ifrån utprovning till att vara key account manager är siktet tydligt inställt – nu läser hon utbildningen Electrical Driveline på YrkesAkademins yrkeshögskola.
— Jag är helt övertygad om att eldrift är det som kommer spela roll. Tekniken har gått så otroligt snabbt och fossildriften måste bort. Visst, det finns de som vill hänvisar till rapporter om att elbilar måste köra långt innan miljövinsten har tagits igen jämfört med till exempel diesel men dels är det gamla siffror och då har man inte heller räknat in allt vad oljeindustrin gör för skada i övrigt. Jag blir så frustrerad när jag hör sånt. Kolla i stället Teslas Gigafactory som ju drivs av solceller och de använder extremt lite av kobolt. Dessutom, när batteriet i bilen inte är tillräckligt effektivt längre och måste bytas ut, kan man återanvända innehållet till såna här batteripack man har hemma och koppla upp till sina solceller för husbruk.
Med Åsas brinnande engagemang för hållbara drivmedel så blev Electrical Driveline-utbildningen en boost framåt. Men trots hennes redan existerande intresse för elektriska motorer var det inte hon själv som hittade till YrkesAkademin.
— Jag blev deltidspermitterad under coronavåren och det var mina chefer som fick höra om den här utbildningen och tyckte det lät jätteintressant. De vet ju också att eldrift är framtiden. Så de hade bokat in mig innan jag ens visste det själv men jag tyckte det var jätteroligt så jag hoppade på direkt.
Vilket har varit den största överraskningen på den här utbildningen?
— Jag var nog inte beredd att det skulle gå så djupt in i detaljerna. Och så matten! jag håller inte på och räknar på den nivån dagligdags på jobbet annars. Jag hade ganska öppet sinne innan men just att man får lära sig beräkna densiteten på magnetismen och hur elmotorn är uppbyggd med olika delar och beräkna på sådan detaljnivå. I och med den här utbildningen har jag definitivt fått en ny förståelse för hur det fungerar. det är häftigt.
Hur har det fungerat att plugga på distans?
-— Bra! Det är väldigt duktiga lärare som är extremt kunniga inom det här och de kan verkligen svara på alla möjliga konstiga frågor som folk ställer. Jag har ju inte gått distanskurs förut så det var nytt. Om man kan se till att vara lite diciplinerad själv så kan man få väldigt mycket ut av den här utbildningen. Det beräknas att man ändå ska lägga 40 timmar i veckan på detta och det är ju heltid. Vissa gånger har jag inte behövt det men någon enstaka gång, när vi ska lämna in någon rapport, har det känts som dygnet runt haha. Man kan se föreläsningar i efterhand men jag skulle nog råda att vara med live ändå för att hänga med som bäst, säger Åsa.
Du blir klar under hösten 2020, vad har du för mål framöver?
— Utbildningen kommer vara till stor nytta i exempelvis ett projektledaruppdrag inom fordonsindustrin. Förhoppningsvis på ett företag som delar min vision om framtidens hållbara drivmedel, säger Åsa.