Hoppa till innehåll

Hållbarhetskursen på yrkeshögskola gav verktyg att göra förändring på riktigt

Den första yrkeshögskoleutbildningen ledde henne till drömjobbet med Volvo Ocean Race.
Den andra tar henne in i framtiden och en bättre värld för alla.
– Det finns bara en väg framåt för oss människor och det är hållbarhet, säger Linn Färjhagen som läst Sustainability Management Besöksnäring hos YrkesAkademin.

 

 

Linn Färjhage, 40, har gjort det där som många önskar att de vågat i arbetslivet – hon lät passionen styra henne dit hon ville. Det tog henne på ett äventyr med ett av världens mest extrema sportevenemang runt jorden och nu, mer än ett decennium senare, har hon siktet inställt på ett nytt mål som känns viktigare än något annat.

 

– Nu satsar jag bara på hållbarhet. Jag vill kunna hjälpa våra kunder att göra hållbara val som verkligen gör skillnad, säger Linn som har tagit examen på utbildningen Sustainability Managemen Besöksnäring vid YrkesAkademins yrkeshögskola.

 

Men som så många bra historier börjar den här resan i Barcelona.

 

– Det var när jag jobbade på hotell i Spanien för länge sedan som jag mötte många mötesplanerare och då kände jag att jag ville jobba med event.

 

Sagt och gjort – hemma i Sverige igen gick hon en yrkeshögskoleutbildning till projektledare inom möten- och event, något som kom att påverka hennes liv stort då hon lyckades få sin praktik, eller lärande i arbete (LIA), på sin drömarbetsplats, eventbyrån Hansen, då leverantör till prestigetävlingen Volvo Ocean Race.

 

– Min filosofi är att alltid försöka jobba med det som är min passion. Vi hade båt redan när jag var liten och jag har hobbyseglat, men det som lockade ännu mer var att det var ett livsstilsevenemang. Det är inte för inte som det kallas “life at the extreme.”

 

Volvo Ocean Race gick runt hela världen.

 

Och extremt blev det. För oss som inte är insatta i seglingens värld så är Volvo Ocean Race alltså en världskappsegling som anses vara världens tredje största sportevenemang. Under nio månaders tid utsätts deltagarna för stenhårda förhållanden, till exempel med temperaturer på allt från 15 minusgrader i Södra Oceanen till 45 plusgrader kring ekvatorn. På vissa sträckor blev vågorna upp till 45 meter höga.

 

Men det var inte bara i båtarna som prövningarna var stora. För Linn och kollegorna på eventbyrån Hansen innebar det här att ansvara för 18000 gäster, fördelat på 12 destinationer världen över och med cirka 400 samarbetspartners – något som Linn älskade.

 

Men så, efter målgången 2017-2018 lämnade Volvo över ägandeskapet av tävlingen, något som fick stor inverkan för Hansen.

 

 ”Man måste våga belysa sina brister”

 

– Ja 8 av de 10 åren som jag varit på byrån hade jag jobbat med Volvo Ocean Race och det var liksom en stor del av vår identitet, berättar Linn.

 

Det blev en tid av omorientering och det vore lätt att säga att det var här någonstans som fokuset skiftade mot hållbarhet för Linn Färjhage. Men egentligen startade det tidigare än så.

 

 – Redan under min projektledarutbildning, många år tidigare, gjorde jag och tre kursare ett praktiskt examensarbete där vi hjälpte Courtyard by Marriott i Stockholm att utbilda sin personal i de grundläggande aspekterna av hållbarhet, för att skapa engagemang och en förändring på sikt. Där såddes nog det första fröet för mig, berättar hon.

 

 

Om ordvitsen ursäktas så var det i kölvattnet av att Volvo Ocean Race upphörde som Hansens ledning började kika på nya fokusområden och Linn blev nu ansvarig för företagets hållbarhetsarbete. 

 

Men precis i uppstartsfasen slog pandemin till och Linn blev deltidspermitterad. Hon fick då upp ögonen för YrkesAkademins 10-veckors kurs Sustainability Management.

 

–  Jag tänkte att ju mer jag kan desto bättre kan jag jobba med min uppgift. Det finns ju bara en väg framåt när det gäller hållbarhet. För att undvika greenwashing och tomma ord behövs mer kunskap. Ett företag som säger sig värdera hållbarhet ska inte bara framhäva det de gör för att förbättra situationen utan också våga belysa de områden där de brister och kommer till korta.

 

”Kunskapsnivån om hållbarhet är låg idag”

 

För Hansen, som jobbar internationellt, blir en stor del av utmaningen att föra hållbarhetsaspekten central i kontakten med eventbolagets kunder och samarbetspartners runtom i världen, menar Linn Färjhage.

 

Linn Färjhages titel är numera Project and sustainability manager på eventbyrån Hansen.

 

– Så länge det är våra kunders önskan att resa långväga är det vår uppgift att kunna erbjuda så hållbara alternativ som möjligt. Man kan givetvis klimatkompensera flygbiljetter, men det är inte där vi löser problemen. Hållbar turism handlar mycket om att behålla pengarna på destinationen man besöker. Den största delen försvinner ut ur landet, till internationella bolag, vilket gör att utbyggnad av infrastrukturen inte hänger med i den takt turismen ökar. Många av de paradisplatser vi besöker livnär sig på turismen som gör allt för att vi skall komma dit, oavsett klimatpåverkan. Man skövlar livsnödvändiga träsk och skogar till förmån för stora hotellkomplex, där stadens resurser inte räcker till för att hantera den mängd avloppsvatten och sopor det genererar. I tillägg tvingar man ut lokalbefolkningen från stadskärnan då det blir för dyrt att bo kvar.

– Men allra mest ser jag mitt uppdrag som att kunna påverka våra kunder att tänka om. Istället för att flyga 100 personer till andra sidan jorden så vill jag ju hellre hålla dem kvar i Sverige.

 

Under pandemin har resandet minskat men hur blir utmaningen att göra hållbara evenemang när restriktionerna lättar igen?

 

– Till dess hoppas jag att jag hunnit staka ut vår väg och vad vi på Hansen ska stå för avseende hållbara event och att kunderna ska känna sig trygga med det när de kommer till oss. Om vi ska göra ett evenemang på andra sidan jorden så är det en stor utmaning för oss att säkra hundra procent hållbarhet i alla led så där jobbar vi hela tiden med att säkra upp trygga leverantörer, säger Linn Färjhage.

 

På vilka sätt känner du att Sustainability Management-utbildning kommer hjälpa dig framåt i ditt arbete?

 

– Den gav mig verktygen för att driva igenom riktig förändring. Att göra en riktig analys av vår egen och kundernas position för att göra en konkret skillnad bara genom att välja rätt leverantörer och samarbetspartners.

 

Vad vill du säga till andra som funderar på att gå kursen Sustainabilty Management på YrkesAkademin?

 

– Gör det! Den är väldigt bra och det finns så stora möjligheter för dig som vill driva hållbarhet framåt, eftersom kunskapsnivån på många håll fortfarande är så låg i dag.

 

 

Är du också nyfiken på kursen
Sustainability Management  Besöksnäring?

LÄS MER HÄR