Hoppa till innehåll
Tre personer poserar tillsammans; kvinnan i mitten håller i ett pris och står framför en färgglad bakgrund.

YH Akademin vinner Svenska SEO-priset 2025 

Efter att ha mer än dubblat den organiska söktrafiken står det nu klart att YH Akademin och yh.se kammar hem vinsten i Svenska SEO-priset 2025 inom kategorin utbildning! 

Vi är otroligt stolta och glada över denna utmärkelse! SEO är ett viktigt fokusområde hos oss och detta är ett kvitto på vårt långsiktiga och målmedvetna arbete med att göra YH-utbildningar mer tillgängliga och synliga för alla som vill ta nästa steg i karriären, säger Claudia Virtanen, Marknads- och kommunikationschef på YH Akademin.

Svenska SEO-priset delas ut av en jury till e-handlare och sajter inom totalt 27 olika kategorier, som genomfört lyckade insatser och resultat inom organisk synlighet och tillväxt under det gångna året. Bland årets vinnare finns även varumärken som H&M, Biltema, Filmstaden, Vattenfall, Hygglo, Länsförsäkringar, Scandic Hotels och Kicks. 

SEO (Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering) omfattar alla åtgärder som har som syfte att förbättra en webbsidas rankning i Google och andra sökmotorer. 

”Vinnaren mer än dubblar sin SEO-trafik”

Så här lyder vinnarmotiveringen:

I kategorin Utbildning så mer än dubblar vinnaren sin SEO-trafik det senaste året. Riktigt imponerande YH.se.

Fantastiskt kul! Vi har under det senaste året arbetat strukturerat och engagerat med att utveckla vårt SEO-arbete. Att trafiken till yh.se mer än dubblerats det senaste året visar att vår strategi fungerar. Det här hade inte varit möjligt utan ett nära samarbete med vår SEO-partner SearchIntent, som med sin kompetens och höga ambitionsnivå hjälpt oss ta stora kliv framåt i en tid när utvecklingen sker snabbt, säger Emma Johansson, marknadskoordinator på YH Akademin.

Vinnarna presenterades på ett vinnarmingel i Stockholm under måndagskvällen. På plats för att ta emot utmärkelsen var Claudia Virtanen tillsammans med Viktor Irmér och Shane Lundin från SearchIntent.

Vi är oerhört ödmjuka och tacksamma över det välfungerande samarbetet och det fortsatta förtroendet som YH Akademin visar oss. Grunden i vår SEO-strategi har alltid varit att utgå från besökarnas sökbeteenden i första hand. Utöver en framgångsrik content-strategi, har en gedigen teknisk grund bidragit och möjliggjort den starka organiska tillväxten under året. SEO handlar till stor del om att göra en sajt så lättillgänglig som möjligt ur flera aspekter och den helheten är någonting jag verkligen tycker att vi har lyckats med, säger Viktor Irmér. 

Om Svenska SEO-priset

För sjätte året i rad delas Svenska SEO-priset ut med syftet att synliggöra svenska sajter som genomfört lyckade SEO-insatser. Juryn består av Sveriges främsta personer inom SEO, som efter en publik nominering tar fram finalisterna genom att titta på organisk synlighet och tillväxt i söket.