LIA (lärande i arbete) är en viktig del av en yrkeshögskoleutbildning. Där får den studerande omsätta alla sina teoretiska kunskaper i praktiken genom att arbeta på en riktig arbetsplats, testa på yrkesrollen och knyta nya kontakter. Här berättar fyra utbildningsledare från YH Akademin om fördelarna med att ta emot en studerande på LIA!
Vad är LIA?
För företag innebär LIA ett samarbete med framtidens yrkesverksamma. De studerande kommer med aktuell och branschanpassad kunskap – eftersom utbildningarna kontinuerligt uppdateras efter arbetsmarknadens behov. Det gör att de studerande kan bidra med nya idéer, perspektiv och lösningar inom områden som utvecklas snabbt.
En chans att påverka framtidens kompetens
Genom att ta emot en studerande på LIA får du som företag möjlighet att vara med och forma framtidens medarbetare och bidra till den långsiktiga kompetensförsörjningen i branschen. Samtidigt får du visa upp företaget som en attraktiv arbetsplats och ta del av ny kunskap. Många företag väljer också att anställa sina LIA-studerande efter avslutad praktik.
Flera fördelar med att ta emot studerande på LIA
Det finns många fördelar med att ta emot studerande på LIA. Här delar några av YH Akademins utbildningsledare – som har en nära kontakt med näringslivet – sina erfarenheter och tankar om varför samarbetet med LIA är så värdefullt:
LIA är din möjlighet som företag att göra en viktig insats för att säkerställa kompetensen i en yrkesroll som behövs och visa upp er som en attraktiv arbetsplats. De flesta av de studerande som gör LIA anställs på samma företag efteråt. Fullastade med teoretiska kunskaper går studerande in på LIA och kommer ut med kompetenser som branschen bedömt som viktigast. Vi ser också att de ofta har med sig kunskaper som arbetslivet saknar bland befintlig personal då utbildningen ger kunskaper inom nya och kommande områden i en bransch, säger Cathrine Dånsjö, utbildningsledare för Tekniker tunga maskiner och fordon.
Ella Lilja, utbildningsledare för Processoperatör för hållbar produktion, lyfter att det är en win-win situation för både individ, företag och bransch:
Genom att du som företag tar emot studerande på LIA bidrar du både till att den enskilda människan utvecklas och branschens långsiktiga kompetensförsörjning.
”Ett värdefullt sätt att få in aktuell kunskap”
Genom LIA kan du som företag bidra till branschens långsiktiga kompetensförsörjning och få ny kunskap som befintlig personal saknar, men också skapa en möjlighet för företaget att få nya perspektiv på sin egen verksamhet.
Så här säger Jonas Wadin, utbildningsledare för UAS fjärrpilot och operatör inom kategori specifik om att ta emot en LIA-studerande:
Att ta emot en studerande på LIA är ett värdefullt sätt för företag att få in aktuell kunskap och samtidigt bidra till kompetensförsörjningen i branschen. Inom vår utbildning UAS Fjärrpilot och Operatör inom specifik kategori ser vi hur våra studerande kommer ut i verksamheter med uppdaterade kunskaper om regelverk, teknik och säkerhetsaspekter, något som är särskilt viktigt i en så ny och snabbt växande bransch som drönarområdet. Det ger organisationer möjlighet att hålla sig à jour med regelverket och samtidigt få nya perspektiv på sin egen verksamhet.
Carl Lindén, utbildningsledare för Hotel Supervisor, lyfter framför allt möjligheten att prova ett samarbete innan en eventuell anställning:
Att prova ett samarbete innan en anställning ger både hotellet och studerande stora fördelar – den studerande får goda förutsättningar att utvecklas, medan hotellet får möjlighet att lära sig mycket genom att handleda, ta del av nya perspektiv, dela kunskap och erfarenheter samt visa sitt engagemang för utbildning. På så sätt kan hotellet öka sin attraktivitet och, tillsammans med utbildningsanordnaren, bidra till att stärka hela branschen.
Vill du bli LIA-handledare?
Som LIA-handledare är du en viktig nyckelperson både för den studerande och för YH Akademin. Uppdraget är både utvecklande för företaget och ger möjlighet att lära av en potentiell medarbetare.