Hoppa till innehåll

”Det är ju mekaniker jag ska bli!”

Från författare och teckenspråkstolk till att att stå bland gigantiska motorvidunder.

Freja Schiller tog upp bilintresset från barndomen och pluggar nu till tekniker för tunga maskiner på YrkesAkademins yrkeshögskola.

– Det är så jäkla kul och allt är så STORT, säger Freja.

 

Om du vill ha ett spännande jobb där du också är extremt eftertraktad samma sekund som du tar examen,  då behöver du inte söka längre än till yrkeshögskoleutbildningen Tekniker tunga maskiner och fordonYrkesAkademin. Men vägen dit, ja den kan se väldigt olika ut. För Freja Schiller kan man nog säga att det var hennes mamma och kompisar som satte igång resan.

 

– Jag är ju estet egentligen. Jag har hållit på med musik, uppträtt i musikaler, skapar smycken och ville bli författare redan när jag var liten, så jag pluggade kreativt skrivande på gymnasiet och har skrivit allt från kortfilmsmanus, monologer, radioprogram och böcker till dikter. På universitetet läste jag musikteori och till teckenspråkstolk men efter några år kände jag plötsligt att “Nej det är ju mekaniker jag ska bli!”

 

Bilintresserad sedan barnsben

 

 

– Jag är uppväxt bland motorer och har åkt raggarbil sedan jag var bebis eftersom mamma var punkare och raggare, säger Freja. Hon och hennes MC-kompisar tog tidigt med mig ut i garaget och lärde mig mycket om motorcyklar och motorer. Sedan har jag alltid varit intresserad av hur eller varför saker funkar som de gör och så är jag inte rädd att pilla med saker och få lite skit under naglarna.

 

Efter att ha letat runt en hel del hittade Freja fram till YrkesAkademin och yrkeshögskoleutbildningen ”Tekniker tunga maskiner och fordon” men var osäker på om hon kunde komma in.

 

– Jag hade ju egentligen ingen formell utbildning men jag skickade in en ansökan ändå. De hörde av sig direkt och förklarade att man kan få gå en BFU, en förberedande utbildning som ger behörighet.

 

 

 

 

HÄR KAN DU LÄSA MER OM UTBILDNINGEN TEKNIKER TUNGA MASKINER OCH FORDON OCH SÖKA TILL NÄSTA KURSSTART

 

 

KLICKA HÄR

 

 

Förberedande utbildning gav en bra grund

 

 

Freja gick den förberedande utbildningen fyra veckorna innan själva huvudutbildningen startade, och är glad att den möjligheten fanns.

 

– Det var väldigt intensivt men ändå på en lagom nivå där jag fick alla delarna som verktygskunskap, hydraulik, grunder i el och andra grundkunskaper som behövdes för att förstå de mer djupgående grejerna senare. 

 

När yrkeshögskoleutbildningen på YrkesAkademin sedan började blev Freja snabbt biten. I början ville hon helst jobba som personbilsmekaniker men när hon sedan började plugga på om de tunga maskinerna tyckte hon att det var otroligt roligt och intressant.

 

– Allt är så stort! När jag för första gången fick se sådana här gigantiska dumpers från Caterpillar, var det ju helt sjukt. Bara däcken är större än de vanliga fordonen som andra kör. Förarna skulle kunna krossa en vanlig personbil utan att knappt märka det. 

 

 

LIA ger insikt i det framtida yrket

 

 

Just nu är Freja ute på sin LIA, Lärande i arbete, där hon praktiserar hos det världsledande borrföretaget Epiroc i Slagsta utanför Stockholm. Hon beskriver jobbet som ett spännande problemlösande. Man behöver vara lyhörd, kunna felsöka och ha kunskapen och erfarenheten att effektivt lösa problem som uppstår.

 

– När vi är ute på fältet och ska laga någon enorm borrigg till exempel. Varje minut som den står still kostar det företaget massor av pengar och vi jobbar mot en ständig deadline. Jag försöker då lyssna på maskinförarna på plats som ju sitter i sina fordon varje dag och har skärmar med all information om vatten- och hydraulflöde, vridmoment och allt annat. Sedan gör vi lite av ett detektivarbete för att ta reda på var i systemet det krånglar. 

 

 

Under sin LIA-praktik på världsföretaget Epiroc får Freja besöka underjordiska miljöer och hjälpa till att laga och serva maskiner som de här. Foto: Epiroc.

 

 

Av utbildningen, som är 1,5 år återstår snart bara en termin för Freja Schiller och vid frågan vad som varit bäst kommer svaret snabbt.

– Lärarna! De är jätteroliga och vi har väldigt kul tillsammans, de är duktiga och svarar jättegärna på alla frågor vi har, eller så letar de upp svaret och ser till att vi får veta det. De är också väldigt förstående och dessutom kan vi kontakta dem i princip när som helst.

 

 

Fler tjejer behövs som tekniker för tunga maskiner

 

 

Felicia rekommenderar alla, speciell tjejer, som är intresserade att söka utbildningen, och tycker att det märks att folk bli glada när hon kommer ut och att de tycker det är grymt med fler kvinnor i det här yrket. Hon tillägger att det är viktigt med disciplinen för att klara sig, och att man ska vara medveten om att det är heltidsstudier och på distans, som en vanlig arbetsdag med åtta timmar, där man får mest ut av utbildningen genom att fokusera, tar det seriöst och vara beredd på att satsa.

 

– Men så är det ju så jäkla kul också, särskilt när man får komma ut och praktiskt använda den kunskapen vi har fått. Vi blir så uppskattade, det skriks ju efter utbildad personal just nu, så sök!

 

 

HÄR KAN DU LÄSA MER OM UTBILDNINGEN TEKNIKER TUNGA MASKINER OCH FORDON OCH SÖKA TILL NÄSTA KURSSTART

 

 

KLICKA HÄR

 

 

 

 

LÄS MER:

 

 

 

 

Är du rejäl och har ”felsökargener”?
– läs om du passar som tung tekniker

 

 

Bra lön, spännande arbetsuppgifter och helt magisk natur runt hörnet, det är bara några av fördelarna.
Branschen skriker just nu efter duktiga personer med examen som tekniker för tunga maskiner och fordon – inte minst i landets nordligaste områden.
Läs när VD:n för GE Maksinservice berättar om varför det är guldläge för dig som vill jobba runt orter som Gällivare, Boden och Skellefteå med flera.

 

 

 

KLICKA HÄR