Bernard Marusic valde att ta ett nytt steg i karriären. Den 1-åriga distansutbildningen Tekniker i hållbara verkstadsmiljöer hos YH Akademin ledde honom direkt vidare till anställning.
Bernard är 38 år och flyttade till Göteborg för att driva sitt eget företag som tatuerare. Fem år senare blev lågkonjunkturen ett faktum och kundernas prioriteringar skiftade från lyxkonsumtion till essentiella livsnödvändigheter. Tatueringar visade sig vara en bredare och mer spännande konstform för honom, men bilar har alltid funnits med i bakgrunden.
Valde en ny bana i karriären
Den ekonomiska samhällsutvecklingen fick mig att ta beslutet att börja på en ny bana och våga satsa inom en mer stabil bransch med stor efterfrågan på kompetens. Jag började därför med att gå en ettårig utbildning som gav mig den gymnasiala behörigheten för Fordons- och transportprogrammet. Därefter kände jag att jag ville utveckla min kompetens ytterligare och valde att söka till Tekniker i hållbara verkstadsmiljöer för att fördjupa mina kunskaper och öka mina chanser att bli anställd, säger Bernard.
Nu har du en anställning som servicerådgivare hos Toyota, på vilket sätt har utbildningen bidragit till att du fick jobb där?
När jag påbörjade utbildningen visste jag inte att en av kurserna handlade om servicedelen i teknikeryrket. Detta var en positiv överraskning eftersom det matchade min bakgrund som egen företagare, där jag redan hade utvecklat en stor erfarenhet inom kundbemötande och personlig service. Under min LIA-period (Lärande i arbete) på Toyota märkte jag att detta var en arbetsplats med en fantastisk organisationskultur. Servicerådgivare kändes naturligt för mig och det var denna del av verksamheten jag ville satsa på, även om jag fann den tekniska delen av utbildningen intressant, berättar Bernard.
LIA-praktik ledde raka vägen till anställning
Den nästföljande kursen inom LIA var en kombination av praktik i verkstad och kundmottagning. Under denna period blev en tjänst som servicerådgivare tillgänglig. Eftersom jag hade fått möjlighet att lära känna företagets personal och visa mina kunskaper och färdigheter inom området, blev jag erbjuden en anställning. Som servicerådgivare är det viktigt att ha ett professionellt och gott kundbemötande. Vi behöver också framstå som tekniskt kompetenta för att inge förtroende, då kunder förväntar sig expertis från personal som ska hantera deras fordon, som ofta är av högt värde för kunden. Här har min examen och utbildning visat sig vara en stor konkurrensfördel, då det inte är ovanligt att servicerådgivare helt saknar formella fordonsutbildningar och djupare teknisk kompetens, berättar Bernard.
Hur ser servicerådgivarens vardag ut?
Grunden i yrket är först och främst kundbemötande. Servicerådgivaren har ett stort ansvar för hela företagets anseende och fungerar som ansiktet utåt, eftersom kundnöjdheten i stor utsträckning vilar på våra axlar. För att lyckas behöver du ha kunskap om gruppdynamik och sociala samspel samt förmåga att läsa av människor och anpassa bemötandet utifrån sin analys av situationen. Vi måste lyssna på kunden och genom vårt agerande visa att vi alltid försöker lösa deras problem, med glädje och hög servicenivå. Att behålla våra nuvarande kunder är det viktigaste, och lyckas man med detta så kommer man oundvikligen även värva nya kunder och bidra till att verksamheten växer.
Du har kombinerat utbildningen med familj och två små barn, har du några tips på hur man får det att fungera?
Det har varit utmanande att plugga heltid samtidigt som jag har små barn, en som är fyra månader och en som är tre år. Det har krävt flexibilitet i planeringen, till exempel att plötsligt behöva kliva upp riktigt tidigt en morgon för att studera istället för att plugga kvällen innan, vilket kanske var den ursprungliga planen. Där har det varit en klar fördel att utbildningen är på distans, vilket har möjliggjort för mig att genomföra den utifrån min nuvarande livssituation och dess förutsättningar.
I denna video berättar utbildaren Richard Nilsson från Promeister mer om utbildningen!